Draga braćo i poštovane sestre, evo već smo u zadnjoj trećini mjeseca ramazana u kojoj se nalaze velika dobra, brojne nagrade, poznate blagodati i posebnosti. Znajte da Uzvišeni Allah stvara i odabire šta hoće, i On je Uzvišeni odabrao mjesec ramazan i dao mu prednost nad ostalim mjesecima, i On je odabrao zadnjih deset dana mjeseca ramazana i odlikovao u njemu noć koja je bolja od svih noći u godini, koja je bolja i od hiljadu mjeseci. Zbog toga bi se Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, posebno posvetio ibadetu u zadnjih deset dana ramazana, tako da bi znao buditi svoju porodicu da klanjaju noćni namaz u zadnjoj trećini što nije radio mimo tih noći.
Prenosi se od Aiše, neka je Allah zadovoljan njome, da je rekla: “Kada bi nastupila zadnja trećina ramazana, Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, pritegnuo bi svoju odjeću (tj. ne bi više intimno prilazio svojim suprugama) i noći bi oživljavao ibadetom zbog kojeg bi budio i svoju porodicu.” U Muslimovom Sahihu bilježi se od nje, radijallahu anha, da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, više ibadetio u zadnjoj trećini nego u preostalim danima i noćima.
Prenosi imam Ahmed i Tirmizi od Alije, radijallahu anhu, da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, budio svoju porodicu u zadnjih deset dana ramazana, budio bi i malo i veliko, svakog ko bi mogao da klanja namaz.
U ovim hadisima spominje se vrijednost deset zadnjih noći ramazana, jer je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, u njima više ibadetio nego u prethodnim noćima i ovo se odnosi na sve vrste ibadeta: namaz, učenje Kur’ana, zikr, udjeljivanje sadake i sl. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, u zadnjoj trećini ramazana udaljavao bi se od svojih supruga i posvećivao namazu i zikru, provodio bi noći u namazu, učenju Kur’ana, zikru jezikom, srcem i udovima, zbog vrijednosti ovih noći kao i zbog traganja za lejletu-l-kadr u kojoj će vjerniku, ukoliko je provede u vjerovanju i nadi u Allahovu nagradu, biti oprošteni raniji grijesi.
Dragi postači!
Od vrijednosti zadnjih deset dana ramazana je i lejletu-l-kadr, za koju Uzvišeni Allah u prijevodu značenja kaže: “Mi smo ga objavili u noći Kadr, a šta ti znaš šta je noć Kadr? Noć Kadr je bolja od hiljadu mjeseci, meleki i Džibril, s dozvolom Gospodara svoga, spuštaju se u njoj zbog odluke svake, spas je u njoj sve dok zora ne svane.”
Pa ko bude uskraćen klanjanja noćnog namaza u ovoj blagoslovljenoj noći, tome je uistinu uskraćeno veliko dobro. Prenosi se u dva Sahiha od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Ko provede lejletu-l-kadr u namazu, vjerujući i nadajući se nagradi, bit će mu oprošteni raniji grijesi.”
Od vrijednosti zadnjih deset dana ramazana je i to što je objavljen Kur’an u lejletu-l-kadr, a koja je u zadnjoj treći ramazana.
Kaže ibn Abbas, radijallahu anhuma, da je Kur’an je odjednom iz Pomno čuvane ploče /Levhi-mahfuza/ u cjelini spuštan na nama najbliže nebo, a odatle po potrebi, prema događajima u toku dvadeset i tri godine objavljivan Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem.
Uzvišeni Allah veličajući važnost lejletu-l-kadr, koju je odabrao za objavljivanje Kur’ana, kaže: “Mi smo ga objavili u noći Kadr, a šta ti znaš šta je noć Kadr? Noć Kadr je bolja od hiljadu mjeseci”
Od vrijednosti zadnjih deset dana je i itkikaf, prenosi Aiša, radijallahu anha, da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, itikafio je u zadnjoj trećini ramazana sve dok nije preselio, a zatim su njegove žene, nakon njega, boravile u itikafu.” U Buharijinom Sahihu prenosi se da je rekla: “Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, bi svakog ramazana proveo deset dana u itikafu, a zadnje godine proveo je dvadeset dana u itikafu.”
Cilj itikafa je odvajanje od ljudi i posvećivanje pokornosti Allahu, u nekom od mesdžida tražeći Allahovu dobrotu i nagradu od Njega, uz nastojanje da se pronađe Noć kadra. Stoga je neophodno da se onaj koji je u itikafu maksimalno posveti zikru, učenju Kur’ana, namazu i drugim ibadetima, a da se kloni svega onoga što ga se ne tiče, poput govora o dunjaluku.
Zadnjih deset dana ramazana treba posebno iskoristit da se u njima dovi. Lijepo je da se puno dovi u svim vremenima a posebno u mjesecu ramazanu, a od toga posebno u zadnjih deset dana, a od toga posebno u neparnim noćima. Mustehab je da se što više uči ova dova:
«اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي»
”Allahu moj, Ti si doista Onaj koji prašta i voliš praštati, pa oprosti meni.”
To je zbog toga, kako prenosi imam Ahmed i Tirmizi od Aiše, radijallahu anha, da je rekla: ”Pitala sam Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ako dočekam lejletu-l-kadr koju dovu da upućujem? Pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Reci:
«اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي»
”Allahu moj, Ti si doista Onaj koji prašta i voliš praštati, pa oprosti meni.”
Molim Uzvišenog Allah da nam da priliku da dočekamo noć kadra i da je iskoristimo na najbolji mogući način! Amin!
minber.ba