Početna Vijesti Da li će poskupjeti obuka u autoškolama i zašto država godinama žmiri...

Da li će poskupjeti obuka u autoškolama i zašto država godinama žmiri na sivu zonu u ovom sektoru

Sektor autoškola u cijeloj Bosni i Hercegovini je na izdisaju i stanje je porazno već godinama, upozorava u razgovoru za Klix.ba instruktor i stručni voditelj autoškole “Semafor” iz Sarajeva. Istražili smo zašto je to tako.

Bila je 2007. godina kada je Zakonom o sigurnosti u saobraćaju određena minimalna cijena jednog časa obuke od 20 KM. Od tada, ovaj sektor nije napredovao, a apeli instruktora i vlasnika autoškola da se unaprijede ova oblast ostala je na molbama i obećanjima.

Od 2018. godine na Vijeću ministara stoji odluka da mininalna cijena časa bude 30 KM, no uprkos svim potrebnim odobrenjima i obećanjima ništa se nije dogodilo. Zbog toga, iz autoškola upozoravaju da ne postoji nikakva ekonomska računica da uopće rade po cijenama od prije 16 godina.
Također, ističu da u javnosti vlada pogrešan narativ kada se kaže da obuka košta npr. 1.000 KM. Mnogi misle da taj ukupan iznos ide autoškolama, no naš sagovornik iz sarajevske autoškole ističe da to nije tako.
“Ako je cijena 1.000 KM, manje od pola ide autoškoli jer treba platiti Crveni križ, ispite Ministarstvu obrazovanja, takse, troškove državi… i gdje je na kraju rad instruktora, rad automobila, gorivo?”, pita se Begić.
Obaranje cijena, kupovanje potvrda, kriminal, a država se pravi slijepa
On kaže da su autoškole izgubile svaku nadu da će se nešto kvalitetno uraditi.
“Stanje je porazno. Tu ima svega, to je postala prava pijaca. Imali smo obećanja da će cijena biti uređena. Država je ta koja regulira, Ministarstvo prometa i komunikacija BiH donosi zakone vezane za oblast sprovođenje vozačkih škola i onda to oni spuštaju na ministarsva obrazovanja kantona, entitetsko u RS-u i Brčko distriktu, koja bi trebala sve kontrolisati i provoditi. No, godinama igraju igru, pa se šalje ministarstvima da se izjasne o cijeni. Oni od njih traže mišljenja, a oni su tu zapravo da sprovode zakon”, govori.

Ističe da država niti autoškolama kupuje vozila niti plaća instrukture već samo uzima novac, a zauzvrat ne daju ništa poput edukacija ili nekih programa za poboljšanje sektora.

“Kada je u pitanju poskupljenje, znam kakva se slika odmah stvara u javnosti, ali je zaista porazno da je u cijenu od 15 KM po času uključen i rad instruktor i rad auta i troškovi goriva i troškovi države. Evo laički, sjednite u automobilu i vozite se sat vremena za 15 KM pa recite isplati li se raditi autoškoli za taj iznos”, kaže Begić.

On smatra da su ovim obaranjem cijena i neuređenim sektorom širom otvorena vrata za sivu zonu, loše obuke.

“I onda imate posljednično sve što se dešava na cestama. Nemate motivisane instruktore, neće niko da radi za platu 400-500 KM… PA ne možete ni odrediti minalnu cijenu, jer uvijek ima niže od nižeg. 2007. godine smo po Zakonu o sigurnosti saobraćaja, koji je bio veliki iskorak, imali ukupnu minimalnu cijenu od 20 KM. Mi ni tu cijenu nemamo danas jer mnoge škole rade i ispod toga”, ističe.

Kako neko može održati 35 časova za 400 KM?

Naglašava kako je nevjerovatno da se od nadležnih niko ne zapita kako je moguće da neko vrši obuku za 400-500 KM, sa svim uključenim troškovima.

“Ne možete napraviti kuću od 100 kvadrata s 10.000 KM ako vam treba samo materijala 30.000 KM. Kako se niko ne pita šta se dešava, kako te autoškole funkcionišu. Pa javna je tajna da neke autoškole prodaju potvrde, da se polovi broj časova. To je kriminal”, naveo je i istakao da je situacija najgore u istočnoj Hercegovini i na sjeveroistoku BiH.

Kaže i da autoškole ne mogu biti bez odgovornosti kada su u pitanju brojne saobraćajne nesreće, a niko ne vodi evidenciju iz kojih autoškola najčešće dolaze vozači koji skrive nesreću.

“Mi smo prvi u tom lancu bezbjednosti. To su navike i stavovi koje kandidati budući vozači ponesu iz autoškole”, dodao je.

Klix.ba